سردرد سرویکوژنیک: مدیریت درد سر با درمان فیزیوتراپی

۲۱ بازديد

سردردهای سرویکوژنیک می توانند زمان دردسرساز را برای شما به ارمغان بیاورند و به دلیل سر درد طاقت فرسا اجازه ندهند که روی کار خود تمرکز کنید. اگرچه سردردهای سرویکوژنیک را می توان با دارو درمان کرد، اما درمان فیزیوتراپی یکی از شناخته شده ترین راه حل ها است.

 با روش های خاص فیزیوتراپی که به گردن، قسمت فوقانی کمر، مفاصل و ماهیچه ها می پردازد، به طور ایمن قابل درمان است. سردردهای سرویکوژنیک می توانند باعث درد، محدودیت حرکات گردن، سرگیجه یا حالت تهوع شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

 فیزیوتراپیست ستون فقرات را ارزیابی می کند و درمان هایی را ارائه می دهد که می تواند به کاهش درد و بهبود تحرک کمک کند. در این وبلاگ به سردردهای سرویکوژنیک و مدیریت فیزیوتراپی آن می پردازیم.

 

آناتومی گردن و سردرد سرویکوژنیک:

گردن از 7 مهره گردنی تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند. در بین این استخوان ها دیسک های بین مهره ای اسفنجی و نرم با مفاصل در دو طرف گردن قرار دارند. مهره های گردنی از طناب نخاعی محافظت می کنند و به گردن اجازه می دهند در حالت خم شدن، اکستنشن، چرخش و خم شدن پهلو حرکت کند. 

مهره های گردنی فوقانی به حمایت از جمجمه کمک می کنند. یک مفصل در دو طرف سطح دهانه رحم وجود دارد که به اکسیپوت جمجمه متصل می شود و امکان انجام حرکت را فراهم می کند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

 از ناحیه زیر اکسیپیتال، چندین عصب و عضله که سر را حمایت و حرکت می دهند، از گردن، از ناحیه زیر پس سری، به داخل سر حرکت می کنند. سردرد و درد می تواند ناشی از این اعصاب و عضلات باشد. سردرد سرویکوژنیک دارای علائم متعددی مانند درد در یک طرف بالای گردن است که به شقیقه، پیشانی یا چشم می رسد، درد در یک طرف صورت یا گونه کاهش دامنه حرکتی در گردن، درد در دو طرف پشت گردن. سر، درد در پشت سر که به شانه منتهی می شود، سرگیجه، حالت تهوع، حساسیت به نور یا صدا. علائم اغلب می تواند با حرکات خاص یا در طول وضعیت های پایدار گردن ایجاد شود و می تواند برای چند ساعت تا چند روز ادامه یابد.

 

مدیریت فیزیوتراپی

 

فیزیوتراپیست با لمس گردن و جمجمه و ثبت دامنه حرکتی و قدرت گردن، ارزیابی و ارزیابی مناسبی را انجام می دهد. پس از ارزیابی، برنامه درمانی برای درمان سردرد سرویکوژنیک طراحی می شود. فیزیوتراپیست ممکن است از مداخلات مختلفی برای درمان سردردهای سرویکوژنیک استفاده کند. مداخلات شامل:

یخ درمانی:

یخ درمانی ممکن است برای کمک به کاهش درد یا التهاب روی گردن و جمجمه اعمال شود.

 

گرما درمانی:

گرما درمانی برای افزایش گردش خون و شل کردن عضلات سفت قبل از انجام کشش گردن استفاده می شود.

 

کشش:

کشش را می توان به صورت دستی یا مکانیکی با کمک دستگاه انجام داد، به کاهش درد ناشی از سردرد سرویکوژنیک کمک می کند و همچنین دیسک ها و مفاصل گردن را از حالت فشرده خارج می کند تا حرکت گردن بهبود یابد. حتی حرکت های مفصلی را می توان برای بهبود حرکت گردن و کاهش درد انجام داد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید

 

تحریک الکتریکی از راه پوست (TENS):

تحریک الکتریکی از طریق پوست روی عضلات گردن به کاهش درد و بهبود علائم سردرد کمک می کند.

 

درمان دهلیزی:

سردردهای سرویکوژنیک می توانند باعث سرگیجه یا سرگیجه شوند، زیرا این درمان دهلیزی می تواند مفید باشد. این درمان شامل انجام تمرینات خاصی برای تثبیت گردن، سر و نگاه برای بهبود عملکرد سیستم دهلیزی است.

 

ماساژ:

ماساژ به شل شدن عضلات سفت کمک می کند که باعث محدودیت حرکت گردن و در نتیجه باعث سردرد می شود. تکنیک رهاسازی زیر پس سری را می توان برای شل کردن ماهیچه هایی که جمجمه را به گردن متصل می کنند انجام داد و باعث بهبود حرکت می شود و تحریک عصبی را کاهش می دهد.

ورزش:

ورزش‌هایی که برای بهبود حرکت گردن و کاهش فشار روی اعصاب گردن انجام می‌شوند، شامل خم شدن گردن، خم شدن به پهلو، چرخش و انقباض دهانه رحم با خم شدن پهلو می‌شوند. این تمرینات به آرامی و بدون هیچ گونه حرکت ناگهانی یا تند انجام می شود. پس از انجام حرکت، فشار بیش از حد جزئی با دست به هر حرکت کششی گردن اعمال می شود و در پایان، کشش های دامنه ممکن است تا 1 دقیقه نگه داشته شوند.

 

اصلاح وضعیت بدن:

تصحیح پوسچر برای جلوگیری از نیشگون گرفتن اعصاب در ناحیه ساب اکسیپیتال و قسمت فوقانی ستون فقرات گردنی انجام می شود. استراتژی های مورد استفاده شامل استفاده از بالش پشتی برای گردن هنگام خواب، چرخاندن کمر در حالت نشسته و جلوگیری از حالت خمیده است. نوار حرکتی برای بهبود وضعیت صحیح بدن با افزایش آگاهی لمسی از وضعیت پشت و گردن استفاده می شود.

 

از طریق مدیریت فیزیوتراپی می توانید از روشی سریع و ایمن برای تسکین درد و بازگشت به سطح فعالیت خود مطمئن شوید.

مزایای قرص ریلایف

دیکلومول یک داروی مسکن است و برای تسکین دردهای زیر استفاده می‌شود:

  • آماس زردپی
  • آماس مفصلی
  • گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی
  • ورم استخوان‌ها

همچنین برای تسکین دردهای زیر نیز قابل استفاده است:

  • دندان درد
  • سردرد
  • گوش درد
  • کمر درد
  • رگ به رگ شدگی
  • درد پس از دندان پزشکی
  • آسیب دیدن بافت‌های نرم بدن در ورزش
  • درد مفاصل
  • در رفتگی مفاصل
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.