انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال

۶۵ بازديد
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تعریف تخت بیمارستانی:

تخت بیمارستانی (Hospital  bed) عبارت است از تختی که برای استراحت بیمار در طول ۲۴ ساعت بستری بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت بازدید از تخت های بستری وینکل کلیک کنید

فروشگاه وینکل

انواع تختهای بیمارستانی:

تخت بستری سه شکن و یک شکن ، تخت معاینه بیمار، تخت بستری بیمار، تخت بستری اطفال، تخت سی پی آر، تخت زایمان، تخت جراحی، تخت ارتوپدی، تخت  CCUو  ICU، تخت الکتریکی و غیره.

تخت بستری تک شکن: تنها در قسمت سر قابل تغییر زاویه است.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت بستری دو شکن: این نوع تخت علاوه بر قسمت سر، در قسمت پا نیز قابل تغییر زاویه است.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت بستری سه شکن: در این نوع، افزون بر سر و پای تخت، یک قسمت متحرک دیگر نیز در بین ان دو وجود دارد.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

انواع تخت بستری :

۱- تخت مکانیکی: این نوع تخت ، ساده‌ترین نوع تخت بوده و جهت تنظیم ارتفاع و سر و پای آن باید از اهرم و دستگیره استفاده نمود.

۲- تخت نیمه الکتریکی: تنظیم ارتفاع این نوع تخت به صورت دستی بوده ، اما در عین حال تنظیم سر و پای آن به شکل الکتریکی صورت می‌ گیرد.

۳- تخت الکتریکی: تنظیم ارتفاع و سر و پای تخت الکتریکی کاملاً به صورت الکتریکی صورت می‌ گیرد.

مزایای تخت الکتریکی:

  • دارای باتری شارژی جهت استفاده هنگام قطعی برق
  • دارای چند نوع پوزیشن برقی
  • چرخ‌ های ترمز دار
  • دارای ریموت کنترل

نکاتی که پیش از خرید تخت باید مورد توجه قرار دهید:

۱- اگر بیمار شما فردی مسن و سالخورده است ، حتماً از تخت الکتریکی سه‌ شکن استفاده کنید.

۲- اگر بیمار شما قرار است زمانی طولانی را بر روی تخت سپری کند نیز از تخت الکتریکی سه‌ شکن استفاده کنید.

۳- هنگام خرید دقت کنید که تخت دارای ریل‌ ها و حفاظ‌ های کناری قابل باز و بسته شدن باشد.

۴- تختی مناسب است که بالا و پایین آن بیش از حد بلند نباشند تا بیمار بتواند به آسودگی اطراف خود را مشاهده کند.

۵- در هنگام خرید تخت الکتریکی ، حتماً به شرکت ارائه‌ دهنده‌ ی گارانتی و تاریخ انقضای آن دقت کنید.

تخت معاینه ی بیمار:

جهت معاینه ی بیماران در مراکز درمانی استفاده میشود.

تخت معاینه چندین مولفه تاثیر گزار دارد که بر روی کفیت تخت تاثیر می گزارد:

جهت بازدید از تخت های معاینه پزشکی کلیک کنید

فروشگاه وینکل
  • نوع پایه مثل پایه تاشو یا پایه ثابت(پایه ثابت بسیار محکم تر از پایه تاشو می باشد)
  • نوع زیره ی تخت معاینه:1-زیره چوبی 2-زیره ی اک دی اف 3-زیره ی فلزی (در حالت چوبی و ام دی اف احتمال شکستن تخت وجود دارد ولی در تخت زیر فلز این اتفاق به هیچ وجه امکان پذیز نمی باشد)
  • جنس فوم و رویه تخت مثل اسفنج – پلی اتیلن(که در بازار با نام فوم شناخته می شود که اصلا صحت ندارد)-رویه فوم سزد(بالاترین کیفیت را فوم سرد دارد )
  • نوغ چرم و رنگ بندی رویه تخت

تخت دارای انواع مختلفی می باشد:

تخت سرتاشو – تخت پایه ثابت – تخت پایه تاشو – تخت پایه هلالی و…

تخت قابل استفاده در مراکز درمانی مختلفی می باشد و کاربردهای متنوعی دارد :

به طور مثال به چند کاردبرد تخت مطب اشاره می  کنیم :

  • مورد استفاده درمانگاه ها و کیلینک ها برای تزریقات و سرم تراپی .
  • قابل استفاده در مراکز فیزیوتراپی و مراکز کاز درمانی .
  • جهت گرفتن نوار قلب و جهت استفاده در مراکز قلب برای گرفتن اکو .
  • در مراکز زنان جهت معاینه شکم و مراکز ماساژ ومراکز زیبایی و…
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت بستری اطفال:

تخت اطفال نوعی تخت بیمارستانی است که مخصوص اطفال میباشد و در بخش اطفال نیز از آن استفاده میشود.طراحی این تخت به گونه ای است که دارای ساختار و اسکلت محکمی میباشد طوری که مادر کودک هم میتواند درون تخت قرار بگیرد. سطح بستر این تخت بیمارستانی یک شکن است و شکن زیر سر آن جا به جا میشود.کفه تخت از جنس ورقه پانچ میباشد که در برابر ضربه و یا قرار گرفتن مادر درون تخت بسیار محکم است .این تخت بیمارستانی دارای پایه سرم و کمد فلزی است و ابعاد تخت با توجه به نیاز مشتری قابل تغییر میباشد.بد ساید تخت اطفال از نوع میله ای بالارو با حرکت روان است که قابلیت استقرار در سه وضعیت پایین،وسط و بالارا  دارد. دارای 3 میله راهنما با ضخامت و جنس مناسب و همچنین دارای مقاوت لازم در برابر انحراف و کج شدن است.تخت بیمارستانی فوق دارای 2 صفحه چوبی رنگی در پایین و بالای تخت جهت اتصال  برچسب کارتونی میباشد.تشک تخت از جنس چرم مصنوعی است که قابلیت جدا شدن و شست و شو و ضد عفونی کنندگی را دارد.

جهت بازدید از تخت های بستری اطفال کلیک کنید

فروشگاه وینکل
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت سی پی آر:

تخت احیا یا تخت CPR در بخش های مراقب های ویژه و اورژانس مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع واژه CPR به معنای احیای قلبی می باشد و مختص بیمارانی است که دچار ایست قلبی شده اند. زمانی که بیمار دچار ایست قلبی میشود یکی از دستگاههایی که برای احیای بیمار مورد استفاده قرار میگیرد دستگاه الکتروشوک است و چون این دستگاه حامل جریان برق میباشد باید کفه های تخت به گونه ای باشد که رسانای جریان الکتریسیته نباشد به همین دلیل کفه های تخت احیا شرکت رازان پرداز از جنس MDF است که عایق جریان الکتریسیته می باشد همچنین به دلیل فشاری که توسط دستگاه الکتروشوک به تخت وارد میشود اگر جنس کفه های تخت مناسب نباشد در مدت زمان کوتاهی شکسته میشود.. تخت احیا دارای نوار PVC است که برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل چوب می باشد. تخت احیا شرکت رازان پرداز دارای سطح بستر چهار تکه سه شکن است که ابعاد تخت احیا دارای طول 197 و عرض 89 سانتی متر می باشد. شکن زیر سر و زیر ران پای تخت احیا به وسیله اهرم دستی قابل تنظیم میباشد که حرکت شکن زیر سر تخت احیا تا زاویه 80 درجه و شکن زیر ران پا تا 60 درجه می باشد. تخت احیا یا تخت CPR دارای قابلیت تنظیم ارتفاع به وسیله اهرم دستی تاشونده میباشد که حد اکثر ارتفاع تخت 91 سانتی متر و حداقل ارتفاع 56ذسانتی متر میباشد. تخت احیا دارای تشک به قطر 3 سانتی متر می باشد که قابلیت شستشو و ضد عفونی کنندگی دارد. تخت احیا دارای قابلیت نصب چهار چرخ به 150 میلیمتر را دارد و مجهز به سیستم قفل مرکزی می باشد که عملگرد آن به گونه ای است که با قفل کردن یک چرخ تمام چرخ ها به طور خودکارد قفل میشوند.هچنین تخت احیا دارای پایه سرم و محل نصب کپسول اکسیژن را دارد.
در صورت درخواست مشتری قابلیت اعمال حالت ترندلنبرگ (ایجاد شیب) را دارد.

جهت بازدید از تخت های احیاء کلیک کنید

فروشگاه وینکل
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت زایمان:

این نوع تخت‌ در لیبر و اتاق های عمل به حفظ هر چه بیشتر پوزیشن ها و حالت‌های یک زایمان طبیعی کمک می کند. در بسیاری از موارد به دلیل خصوصیت‌های ویژه این تخت‌ها، مادر در تمام طول زایمان و نیز روزهای اولیه پس از زایمان روی همان تخت، بستری و معاینه می‌شود. به این ترتیب بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از انتقال و جابجایی مادر به برانکار یا میز زایمان رفع می‌شود.

تخت‌های زایمان اغلب از تجهیزات بخش زایمان بیمارستان‌ها هستند و بعضی از انواع آن‌ها به گونه‌ای طراحی می شوند که در موارد اضطراری به تخت جراحی یا حتی تخت انتقال بیمار تبدیل شوند.

جهت بازدید از تخت های زنان و زایمان کلیک کنید

فروشگاه وینکل

ساختار فیزیکی و مکانیکی تخت زایمان

تخت‌های ویژه زایمان از سه بخش عمده تکیه‌گاه، محل نشستن و دراز کشیدن و محل قرار گیری پاهای بیمار تشکیل می‌شوند و دارای ضربه گیر و چرخ‌های بزرگی هستند که امکان حرکت سریع و راحت تخت را در راهرو‌ها و سطوح مختلف فراهم می‌کند. همچنین در وضعیت‌های اورژانسی، تجهیزات ضروری احیا قابل اتصال به تخت هستند.

در بعضی از انواع تخت‌های زایمان، امکان اتصال قطعات اضافی به منظور رفع نیازهای مادر قبل و بعد از زایمان مثل محافظ پای بیمار، ظرف جمع آوری مایعات فیزیولوژیک و مایعات حاصل از شستشوی بیمار وجود دارد. تجهیزات مختلفی (تجهیزات الکتریکی، هیدرولیکی و گازی) نظیر جای دست بیمار، مسکن‌های گازی، تشک‌های هوا و غیره به منظور کنترل سلامت و فراهم کردن آسایش زن باردار باید در دسترس باشد. همچنین تخت‌های جدید برای اهداف مراقبتی قبل زایمان، حین زایمان و پس از آن پهن‌تر از مدل‌های قدیم طراحی می‌شوند.

نکات مهم برای خرید تخت زایمان

  • مناسب بودن ظاهر دستگاه
  • ‌استاندارد بودن تخت
  • ‌درجه حفاظت بالا در برابر خطر اشتعال و مواد بی هوشی
  • ‌قیمت مناسب، گارانتی و خدمات پس از فروش منظم
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت جراحی:

این تخت‌ها جهت انجام عمل های جراحی مختلف در وضعیت های متفاوت در اتاق عمل بکار رفته و غالبا به صورت سطح‌های متحرکی ساخته شده‌اند که بالا و پایین رفتن سطح در آن به راحتی امکان پذیر شود. این طراحی بدن بیمار را به طور کامل حمایت می‌کند. قطعات مختلفی امکان اتصال به این تخت‌ها را دارند که تخت را برای هر دو نوع جراحی اعضای فوقانی و تحتانی بدن آماده می‌کند.


ساختار فیزیکی و مکانیکی تخت جراحی

بخش‌های تخت جراحی عبارتند از: بخش فوقانی مستطیل شکل از جنس فلز، پلاستیک  یا کامپوزیت فلز – پلاستیک- فیبر کربن که روی پایه ستون مانند ثابت یا متحرک چرخدار سوار شده است. قسمت فوقانی تخت‌های ثابت قابل تعویض هستند که در جابجا کردن بیمار یا سازگار کردن تخت با نوع جراحی نقش دارند. تخت‌های متحرک چرخ های گردانی دارند که حرکت تخت را روی سطوح مختلف آسان می کند.

نگهداری تخت جراحی :

منبع تغذیه آن باید ولتاژ ۲۴ ولت  safe باشد. پدال، ترمز، چرخ ها، سوکت ها و اتصال سیم‌ها قبل از استفاده باید چک شوند. از کار افتادن سیستم حرکتی تخت از نقص هایی است که احتمال رخداد بالاتری دارد و ناشی از کارکردن کاربر آموزش ندیده  یا ضربه به سیستم برقی تخت هنگام حمل و نقل است.

نکات مهم برای خرید تخت جراحی

  • ‌طراحی مناسب که وزن بیمار را تحمل کند و بدون هیچ گونه آسیبی حالت‌های مختلف به خود بگیرد 
  • مناسب بودن ظاهر دستگاه
  • استاندارد بودن تخت
  • درجه حفاظت بالا در برابر خطر اشتعال و مواد بی هوشی و همچنین عاری بودن از مواد تیز و برنده
  • قیمت مناسب، گارانتی و خدمات پس از فروش منظم
  • استفاده از قطعات دارای استاندارد ‌برای جلوگیری از برق گرفتگی و ایمنی بالای الکتریکی
  • استفاده از چرخ ها و رویه (تشک) آنتی استاتیک برای جلوگیری از شوک‌های آنتی استاتیک
  • نداشتن هیچ گونه ارتباط الکتریکی پایین تخت به منظور جداسازی الکتریکی
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت ارتوپدی:

یک تخت ارتوپدی با ملحقات آن با مکانیزم چرخ دنده و یا با استفاده از پیستون‌های هیدرولیک بالا و پایین می‌شود. در سیستم هیدرولیک ممکن است کنترل دستی یا الکتریکی باشد. این تخت‌ها مجهز به تونل‌های عبور دهنده اشعه ایکس هستند که امکان وارد کردن کاست اشعه ایکس زیر قسمتی از بدن بیمار را فراهم می‌کند. در برخی از تخت‌ها  بخش فوقانی تخت به صورت کشو قابلیت جابجا شدن دارد که شرایط قرارگرفتن بیماردر C-ARM  فلوروسکوپی را فراهم می‌کند.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت ccu و icu:

تخت بستری ICU /CCU  نوعی تخت بیمارستانی میباشد  که از آن در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان  مورد استفاده بیماران قرار میگیرد. این تخت بیمارستانی دارای 4 موتورالکتریکی  میباشد که هر موتور وظیفه ای برعهده دارد. یک موتور برای تغییر وضعیت شکن زیر سر ،یک موتور تغییر وضعیت شکن زیر پا ،یک موتور برای تنظیم ارتفاع تخت و یک موتور هم برای ایجاد زاویه مثبت و منفی و یا به عبارتی زاویه ترند و ریورس میباشد. کفه های این نوع تخت بیمارستانی از جنس abs است جدا شونده است و به دلیل آلودگی ها در محیط بیمارستانی قابلیت شست و شو و ضد عفونی کنندگی دارد.این تخت دارای سطح بستر سه شکن می باشد که تغییر وضعیت شکن ها با اسفاده است کنترل دستی و نرس کنترل انجام میشود.دارای قابلیت نصب انواع بد ساید میباشد .برای نصب تجهیزات ارتوپدی و یا جا به جایی آسان تخت،گارد نصب شده است و همچنین تخت فوق اهرم CPR  دارد که از آن  برای یکنواخت کردن تخت هنگامی که تخت در پوزیشن های مختلف قرار دارد استفاده میشود.ساختار این تخت بیمارستانی به گونه ای است که تا وزن 250 کیلوگرم را بارگذاری میکند.قابلیت اتصال پایه سرم در چهار طرف تخت قرار دارد.چرخ های آن دارای قطر 15 سانتی متر میباشد که مجهز به قفل مرکزی است  که در زمان فشار دادن اهرم تخت هر چهار چرخ به طور همزمان قفل میگردد.

نکات ضرورری برای خرید تخت های الکتریکی بخش های ویژه ICU و CCU

‌داشتن استانداردها، تاییدیه‌ها
‌وجود کنترل‌های بیمار (نوع کنترل و عملکردها)
کنترل‌های پرستار (از کار انداختن کنترل بیمار، کنترل مخصوص CPR، نشانگر قرارگیری در کمترین ارتفاع و …)
AUTOMATIC  CONTOUR
‌قابلیت جمع شدن (دستی، پا، …)، وزن، ابعاد کلی تخت و طول ریل‌های کنار تخت
‌میزان تحمل حداکثر وزن بیمار
‌چرخ‌ها (قطر و عملکرد چرخ‌ها)، سیستم ترمز مرکزی و ضربه گیر
قابلیت برداشته شدن صفحه بالا سر بیمار و قابلیت استفاده همراه با چادر اکسیژن
‌داشتن پایه سرم و تعداد پایه سرم قابل نصب
‌برق مورد نیاز (VAC)، باطری پشتیبان و عملکرد هندل‌های دستی
‌آپشن‌ها (مثل ترازوی بیمار، تشک کاهنده فشار، هشدار خروج از تخت، Percussion /Vibration
‌قیمت تخت، مدت گارانتی و خدمات پس از فروش و مدت زمان تحویل
IP موتور (نشان دهنده میزان محافظت موتور در برابر ورود آب و گرد وغبار)
قدرت موتور و برند موتور
کیفیت جک ها

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت اتاق عمل

تخت اتاق عمل در هنگام جراحی فضا و سطحی مناسب برای انجام جراحی و تثبیت وضعیت بدن بیمار فراهم می‌آورد. تخت‌های جدید اتاق عمل طوری طراحی شده‌اند که بیمار در حین جراحی بتواند در موقعیت‌های مورد نیاز جراح قرار بگیرد. تخت اتاق عمل به دو نوع مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌شود:

  • در تخت مکانیکی، ساز و کار کنترل تخت، مکانیکی است و به وسیله اهرم‌های دستی امکان تنظیم وضعیت بیمار فراهم می‌شود.
  • در نوع الکتریکی، الکتروموتورها وظیفه تنظیم تخت را به عهده دارند. تعدادی از آن‌ها به وسیله ریموت کنترل، امکان تغییر وضعیت بیمار را می‌دهند.

تخت های جراحی یک سطح بلند را فراهم می کنند که بدن بیمار در هنگام جراحی بر روی آن قرار می گیرد و باعث تحکیم موقعیت بیمار شده و بهترین دید را از منطقه مورد جراحی ممکن می سازد. این تخت ها به گونه ای طراحی می شوند که موقعیت های مختلف بیمار را در جراحی های خاص پشتیبانی می کنند و همچنین از بیمار در مقابل جابجایی بیش از حد ، ضربه و تحرک محافظت می کنند. برخی از تخت ها سازگار با C-Arm هستند. تخت های ارتوپدی ، تخت های جراحی تخصصی هستند که علاوه بر قابلیت های تخت های جنرال ، وسیله هایی برای نگهداشتن و یا کشش اندام بیمار در حین جراحی ارتوپدی ، بر روی آنها تعبیه می شود که از آنها در جراحی های اندام فوقانی (شانه ، ستون فقرات) و اندام تحتانی استفاده می شود.

ویژگی‌های مشترک در تمام تخت‌های عمل:

  • ایستایی کامل داشته باشند.
  • قابلیت نصب قطعات اضافی روی آن وجود داشته باشد.
  • ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.
  • طول و عرض تخت طوری باشد که دسترسی به موضع عمل به راحتی صورت گیرد.
  • در زیر بیش‌تر تخت‌های عمل، روغن مخصوصی نصب شده است. این پمپ‌ها باعث سهولت کار تغییر وضعیت تخت در جهات بالا، پایین، چپ، راست و سراشیبی و سربالایی می‌شوند.
  • روی تمام این تخت‌ها یک تشک اسفنجی با قابلیت جدا شدن و شست‌وشو قرار می‌گیرد. رویه تخت باید در برابر آسیب اجسام برنده و نوک تیز محافظت شود.
  • تمام تخت‌های عمل در قسمت پایین یک پدال دارند. این پدال باعث می‌شود که تخت روی زمین نمناک هم بطور ثابت نگه داشته شود و در موقع جابجایی نیز به سهولت حرکت نماید و به مکان مناسب منتقل شود.

پوزیشن‌های تخت جراحی:

بیماران بخاطر دراز کشیدن طولانی مدت بر روی تخت، از زخم‌های فشاری رنج خواهند برد و برای همین، پرستاران و جراح تلاش دارند که از این صدمه، جلوگیری بعمل آورند. پوزیشن‌های جراحی از پیش تعیین شده‌اند و به عنوان مثال به وضعیت در آمدن به حالت ترندلنبرگ و یا لیتاتومی، مدل‌هایی از وضعیت گیری بیمار و تخت جراحی محسوب می‌گردند. بیمار همیشه باید در وضعیتی قرار گیرد تا تیم جراحی به راحتی بتوانند کارهای لازم را برای وی انجام داده و سلامتی وی را حفظ کنند؛ این قرار گیری باید قبل از عمل جراحی و بنا به سن و جنس و شرایط بیماری تعیین گردد.
تخت ها می توانند موقعیت های ترندلنبرگ (Trendelenburg ، سر پایین و پا بالا) ، ترندلنبرگ معکوس (Reverse Trendelenburg ، سر بالا و پا پایین) ، کج شدن جانبی (Lateral Tilt) و یا افقی استاندارد را داشته باشند. تمام این موقعیت ها در جراحی های خاص کاربرد داشته و به کاربر ، آزادی عمل بیشتری در حین جراحی می دهد.

بخش‌های مختلف تخت اتاق عمل:

تخت‌های اتاق عمل زمانی که به حالت صاف قرار دارند، از سه قسمت اصلی: سر، تنه و پا تشکیل شده‌اند. بر روی هر کدام از این سه قسمت تشک‌هایی قرار گرفته‌اند که قابل جدا کردن هستند. قسمت تنه تخت‌های عمل محکم‌ترین قسمت آن‌ها می‌باشد و قسمت‌های سنگین بدن بیمار از جمله قفسه سینه، شکم و لگن روی آن قرار می‌گیرد. تخت‌های اتاق عمل دارای چرخ و ترمز هستند که توسط آن‌ها می‌توان تخت‌ها را حرکت داده و در محل مناسب قرار داد.

ویژگی‌های تشک تخت جراحی:

  • با دوام
  • اشتعال‌ناپذیر
  • مقاوم در برابر رشد میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها
  • دارای قابلیت پرتودهی با اشعه X
  • پوشیده شده با روکش غیر آلرژیک
  • آنتی‌استاتیک
  • راحت
  • فشار وارده به بیمار را کاهش می دهد.

مشکلات عمده تخت جراحی:

یکی از مشکلات بوجود آمده در زمینه این تجهیزات ، وقوع آتش سوزی در اتاق عمل می باشد که به علت نفوذ مایعات به پایه تخت و ایجاد اتصال کوتاه در سیستم های الکتریکی دستگاه رخ می دهد.
اگرچه تخت های اتاق عمل در مقابل نفود مایعات به داخل پایه دستگاه عایق کاری می شوند اما این حفاظ ، ممکن است به علل گوناگونی (مانند طراحی نامناسب ، شستشوی زیاد ، تعمیرات غیر اصولی) از بین برود. مواردی گزارش شده است که در اثر عایق کاری نامناسب کابل برق ورودی به تخت ، مایعات در حین عمل جراحی به محل اتصال کابل برق نفوذ کرده و آتش سوزی حادث شده است.
بیشتر این قبیل وقایع در اثر افزایش عمر دستگاه بوجود می آید که می توان با سرویس های دوره ای ، مراقبت صحیح و آگاه سازی پرسنل اتاق عمل از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

از دیگر مشکلات بوجود آمده ، حرکت نامناسب تخت می باشد که در حین انجام جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد. برای حل این مشکل انجام سرویس های منظم و تعمیرات پیشگیرانه پیشنهاد می شود. همچنین باید به حداکثر وزن قابل تحمل توسط تخت نیز توجه نمود.
استفاده از تشک های نامناسب روی تخت نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی گردد. همچنین در جراحی های طولانی مدت بهتر است برای جلوگیری از ایجاد زخم های فشاری ، از تشک های مناسب استفاده گردد.
از موارد دیگر می توان به کار نکردن کنترل دستگاه در حین جراحی اشاره نمود که جهت رفع آن می توان از کنترل های دستی و یا ذخیره استفاده نمود. در حین بالا و پایین بردن تخت باید مراقب بود که لوله های گازهای بیهوشی تحت فشار و یا کشیدگی قرار نگیرند. در زمانی که قسمت پایه های تخت در موقعیت آویزان رو به پایین قرار دارد ، پایین بردن تخت ممکن است باعث شکستگی این پایه ها شود.
استفاده از سیم جداگانه برای زمین کردن دستگاه در اتاق های عمل توصیه نمی شود. علت آن رفت و آمد در حین جراحی می باشد که خطر افتادن پرسنل در حین حرکت به علت وجود سیم اضافه در کف اتاق به مراتب بیشتر از خطر ایجاد الکتریسیته ساکن می باشد و به علاوه اکثر تخت ها از طریق کابل برق می توانند به ارت متصل شوند.

نکات مهم برای خرید تخت جراحی:

‌-طراحی مناسب که وزن بیمار را تحمل کند و بدون هیچ گونه آسیبی حالت‌های مختلف به خود بگیرد

-‌مناسب بودن ظاهر دستگاه

‌-استاندارد بودن تخت

‌-درجه حفاظت بالا در برابر خطر اشتعال و مواد بی هوشی و همچنین عاری بودن از مواد تیز و برنده

-قیمت مناسب، گارانتی و خدمات پس از فروش منظم

‌-استفاده از قطعات دارای استاندارد ۶۶‌ip ‌برای جلوگیری از برق گرفتگی و ایمنی بالای الکتریکی

‌-استفاده از چرخ ها و رویه (تشک) آنتی استاتیک برای جلوگیری از شوک‌های آنتی استاتیک

-‌نداشتن هیچ گونه ارتباط الکتریکی پایین تخت به منظور جداسازی الکتریکی

اقدامات پیشگیرانه(PM):

  • بررسی وضعیت بدنه
  • بررسی وضعیت کابل برق
  • بررسی فیوزها
  • تست عملکرد باتری
  • بررسی جک ها
  • بررسی حرکات تخت
  • بررسی سیستم کنترل و پنل کنترل تخت
  • بررسی عملکرد دکمه ها، کنترل ها، صفحه نمایش دستگاه
  • بررسی حرکات دستی
  • بررسی ترمز و آزاد کردن تخت
  • بررسی قابلیت تغییر زوایا و ارتفاع تخت
  • بررسی زمین تخت
  • بررسی نظافت سطح خارجی دستگاه شامل تمام لوازم جانبی، کابل ها، کنترل ها
  • در پایان هر روز، چرخ های تخت را باید از نظر تمیز بودن چک کرد و در صورت لزوم آن ها را تمیز کرد.
  • هر دو هفته یک بار، تمام عملکردهای دستگاه بررسی شود و تمام اعمال باید نرم و بی صدا انجام شوند. در غیر این صورت، تخت باید توسط یک تکنسین مجرب بررسی و تعمیر شود.
  • منبع تغذیه آن باید ولتاژ ۲۴ ولت safeباشد.
  • پدال، ترمز، چرخ ها، سوکت ها و اتصال سیم‌ها قبل از استفاده باید چک شوند.
  • از کار افتادن سیستم حرکتی تخت از نقص هایی است که احتمال رخداد بالاتری دارد و ناشی از کارکردن کاربر آموزش ندیده یا ضربه به سیستم برقی تخت هنگام حمل و نقل است.
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت تشریح جسد

 یکی از تجهیزات هتلینگ است که در سالن های کالبد شکافی استفاده می شود و از جنس استیل ساخته می شوند تا مقاوت مناسبی در مقابل زنگ زدگی داشته باشند.

جنس فولادی که در بدنه تخت استفاده می شود معمولا استیل ۳۰۴ نگیر است و برای لگن تشریح و رویه مشبک تخت که جهت استقرار جسد و عبور آب و خونابه استفاده می شود از جنس ۳۱۶ ساخته می شود که مقاومت بالاتری دارد. خود تخت مجهز به شیرآلات آب سرد و گرم و خروجی جهت تهویه و تخلیه هوای ساکن داخل لگن است.

در بازار تجهیزات پزشکی ایران این تخت ها همه تولید شرکت های داخلی هستند و به سفارش مشتری تولید می شوند.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تشک مواج یا تشک زخم بستر

تشک مواج یا تشک زخم بستر وسیله ای بسیار مهم و حیاتی برای بیمارانی است که مدت زمان طولانی را بر روی تخت میگذرانند.تشک مواج باعث میشود تا گردش خون در تمامی نواحی بدن که در تماس با تشک میباشند به خوبی صورت گیرد و درنتیجه از ایجاد زخم بستر یا bed sore جلوگیری شود.  خرید تشک مواج بهتر است قبل از بروز زخم بستر در بیمار صورت بگیرد چراکه پیشگیری از ایجاد زخم بستر بسیار روند درمان را کوتاه تر میکند و نیز از لحاظ اقتصادی بصرفه تر می باشد.قیمت تشک مواج وابسته به نوع آن بسیار متفاوت بوده و به طور کلی دو نوع تشک مواج در بازار وجود دارد و به فروش میرسد که بنابر نیاز بیمار نوع آن مشخص میگردد.

انواع تشک مواج و زخم بستر:

1-تشک مواج تخم مرغی یا زنبوری:

این مدل از تشک های مواج به علت شباهتی که با شانه های تخم مرغ دارند به این نام معروف هستند و  مناسب برای وزن های 80 تا 90 کیلوگرم می باشند.این نوع تشک مواج برای استفاده های کوتاه مدت مناسب بوده و برای بیمارانی که وابستگی به بستر دارند و یا دچار زخم بستر درجه دو شده اند توصیه نمیشود.قیمت تشک مواج تخم مرغی نسبت به مدل های دیگر ارزان تر می باشد.

2-تشک مواج سلولی:

تشک مواج سلولی متشکل شده از کیسه های هوایی که به صورت لوله ای و افقی در کنار هم قرار گرفته اند. این نوع از تشک مواج یا تشکزخم بستر برای افرادی که دارای زخم بستر های درجه دو  و سه هستند، بسیار مناسب است.میزان تحمل وزن این نوع تشک مواج معمولا در حدود 120 تا 140 کیلوگرم می باشد.قیمت تشک مواج سلولی نسب به تخم مرغی بیشتر است و طیف وسیعی از بیماران را پوشش میدهد.

3-تشک مواج سنسوری:

این مدل از تشک مواج کاملا شبیه تشک مواج سلولی است و مناسب برای بیمارانی می باشد که دچار زخم بسترهای درجه 2 و 3 شده اند.معمولا از این مدل در بخش مراقبت های ویژه مانند icu استفاده میگردد.تشک مواج سنسوری برای تمامی وزن ها مناسب بوده و به نسبت قیمت بسیار بالاتری دارد.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

صندلی خونگیری

یکی از مهمترین نمونه های آزمایشگاهی، خونگیری و گرفتن نمونه خون از بیمار است که در آزمایشگاه و توسط فردی که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد و بر روی صندلی خونگیری انجام می شود.

و همچنین یکی از موارد مهمی که در نمونه گیری خون مهم است و باید در تهیه و تنظیم آن دقت لازم به عمل آید تخت خونگیری یا صندلی خونگیری می باشد. این صندلی یک صندلی مخصوص است که دارای دسته های قابل تنظیم است تا بیمار بتواند در راحتترین وضعیت دست خود را روی آن قرار دهد. در این زمان دست بیمار نه تنها باید بی حرکت باشد بلکه باید توجه شود که از ناحیه آرنج خم نشده باشد.

در آزمایشگاه ها برای دریافت نمونه خون از محلی مجزا استفاده میشود که ساکت و تمیز باشد و محلول های تمیز کننده در این مکان موجود باشد.

مشخصات استاندارد یک صندلی خونگیری:

  1. باید قابل تبدیل به تخت و حالت نیم خیز با قابلیت شیب منفی باشد. طول آن ۱۹۵ تا ۲ متر می باشد .
  2. دارای دو بازوی متحرک است که قابل تنظیم هستند.
  3. ارتفاع معمولا ۱۱۵ تا ۱۲۰ سانتی متر و از زمین تا نشیمن گاه ۶۲ سانتی متر می باشد.
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت میگان

تخت میگان نوعی تخت ماساژ است که در آن ترکیبی از روش‌ های ماساژ درمانی حرارتی، طب سوزنی و تکنیک‌ های درمان دستی برای کمک به درمان بیماری ها استفاده می شود.

این تکنیک درمانی با عملکرد مکانیکی بر روی بدن به درمان انواع دردها و بیماری های اسکلتی_عضلانی کمک می کند.

نحوه عملکرد تخت میگان روی هر فرد متفاوت است و این تکنیک در کنار سایر مدالیته های درمانی فیزیوتراپی می تواند به بهبود شرایط بیمار کمک کند.

سنگ‌ های مخصوصی که داخل تخت میگان قرار دارند، عضلات و تاندون‌ های اطراف ستون فقرات را ماساژ داده و به افزایش انرژی و کاهش تنش های عضلانی کمک می کنند.

برای انجام پروسه درمان بیمار روی تخت میگان دراز کشده و تکنیک های طب سوزنی و فشاری و متدهای درمان دستی بر روی بدن بیمار اعمال می شود.

زمانی که روی تخت میگان دراز می‌کشید، پراب‌ های داخلی بالا و پایین پشت بدن قرار می‌گیرند و به تراز شدن دوباره ستون فقرات کمک می کند.

تاثیرات حرارتی این تخت گردش خون را بهبود بخشیده و به افزایش میزان انرژی و اکسیژن سلول ها کمک می کند.

افراد مبتلا به تومورهای بدخیم ، خانم های باردار ، افراد مبتلا به مشکلات قلبی ، پوستی و مبتلا به تب بالا نباید تحت درمان با تخت میگان قرار بگیرند.

مزایای تخت میگان

  • از بین بردن چربی های مضر در بدن (کلسترول ، لیپیدها و …)
  • از بین بردن سموم در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشار خون 
  • افزایش سطح انرژی بدن
  • افزایش قطر عروق خونی که سبب بهبود گردش خون می شود.
  • افزایش انرژی سلول ها
  • بهبود گردش لنف و مایع نخاعی
  • بهبود عملکرد حرکتی مفاصل
  • تسریع روند بهبودی پس از آسیب‌ دیدگی‌
  • بهبود کیفیت خواب
  • افزایش سوخت و ساز در سلول ها
  • تقویت بافت های آسیب دیده
  • کاهش فشار وارده بر ستون فقرات
  • استراحت دادن به عضلات
  • کاهش استرس، تنش و اضطراب
  • کند کردن روند پیری
  • بهبود سیستم گوارشی بدن

موارد کاربرد تخت میگان

  • آرتروز مفاصل بدن
  • فیبرومالژیا
  • دردهای عضلانی مزمن
  • مشکلات گوارشی
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • روماتیسم مفصلی
  • آسیب‌ دیدگی‌ های اسکلتی و مفصلی
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت ماساژ

  1. تخت ماساژ وسیله ای کاربردی برای ماساژ، اعمال فیزیوتراپی، طب سوزنی، درمانهای زیبایی و خیلی مصارف دیگر است. این وسیله دارای پوششی قابل شستشو است.
    در خرید یک تخت ماساژ توجه به نکاتی ضروری است. اینکه:
  2. تخت ماساژ پرتابل باشد یا ثابت؟
  3. چوبی باشد یا فلزی؟
  4. اندازه آن چقدر باشد؟
  5. جنس آن از چیست؟
  6. و خیلی عوامل دیگر.
    شاید در نظر اول، تختهای ماساژ تفاوتی با هم نداشته باشند. اما گاهی یک تفاوت کوچک، نتایج بزرگی را به همراه دارد.
    تخت ماساژ ثابت، برای مواردی استفاده می شود که تصمیم داشته باشید در یک محل از آن استفاده کنید. ولی اگر قصد دارید تخت ماساژ را به نقاط مختلف ببرسید، باید یک تخت ماساژ پرتابل را انتخاب و تهیه نمایید.
    زمانی که انتخاب کردید تخت ماساژی که می خواهید خریداری کنید ثابت است یا پرتابل، بهتر است به نکات زیر نیز توجه لازم  را داشته باشید:
  7. ü       وزن تخت
  8. پایه تخت (پایه های تخت ممکن است چوبی، آهنی و یا آلومینیومی باشد که پایه های آلومینومی به دلیل سبکی، بهترین گزینه برای تختهای پرتابل به شمار میروند)
  9. ü       ابعاد تخت (طول (طول اکثر تختها 80 سانتیمتر می باشد) و عرض (به دو عامل بستگی دارد: اندازه جثه شخص ماساژگیرنده و قد ماساژور، ارتفاع (ارتفاع تخت رابطه مستقیمی با قد ماساژور دارد)
  10. ü       جنس فوم رویه: رویه بعضی از تختها یک تکه است و محل سر و پای آن قابل بالا و پایین رفتن نیست. ولی در بعضی دیگر می توان سر را بالا و پایین آورد که این مسئله به نوع ماساژ بستگی دارد. در کل، تختی مناسب است که قسمت پا و سر آن، قابل بالا و پایین رفتن باشد.
انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات

تخت جراحی دامپزشکی

یکی از تخت هایی که شاید خیلی کمتر مورد توجه قرار می گیرد تخت مخصوص حیوانات است که عموما تخت های جراحی حیوانات طراحی خاص مربوط به خود را دارند.

تخت جراحی حیوانات  با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود برای جراحی بر روی در مراکز دامپزشکی کاربرد فراوان دارد. به خاطر جنس آن و سهولت در ضد عفونی آن بسیار ساده است و برای بیمارستان های دامپزشکی پیشرفته ی امروزی طراحی شده است. طول تخت جراحی حیوانات  ، 210 سانتی متر می باشد . ارتفاع تخت جراحی حیوانات  در حدود 120 سانتی متر می باشد.  تخت جراحی حیوانات  قادر به تحمل حیوانات سنگین وزن را نیز دارا می باشد.

انواع بهترین تختهای بیمارستانی پزشکی سال +لیست محصولات
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.